ابلاغ اجرای اجباری اصلاحیه جدید استاندارد برچسب انرژی لامپ‌های الکتریکی توسط سازمان ملي استاندارد

سازمان ملی استاندارد طی مکاتبه‌ رسمی با ادارات استانی، اجرای اجباری اصلاحیه جدید استاندارد برچسب انرژی لامپ‌های الکتریکی را از یکم مرداد سال‌جاری ابلاغ کرد. بر این اساس همه واحدهای تولیدی و ذی‌نفعان باید از ابتدای مرداد امسال نسبت به رعایت این استاندارد توجه ویژه‌ای داشته باشند.
بر اساس برنامه بازنگری و اصلاح استاندارد برچسب انرژی لامپ در ابتدا چهار رتبه انرژی «B، C، D، E » حذف و رده جدید «+++ A» به بالای جدول انرژی لامپ‌های تولیدی اضافه می‌شود. از جمله نتایج اجرای این طرح عدم امکان تولید لامپ‎‌های رشته‌ای و بخار جیوه در کنار ارتقای فناوری و افزایش راندمان محصولات LED است. با اجرایی شدن استاندارد جديد انرژی لامپ، تولید لامپ‌های رشته‌ای با راندمان 10 تا 15 درصد و لامپ‌های خیابانی بخارجیوه با راندمان 40 تا 45 درصد متوقف مي شود.
در سال گذشته به دلیل عدم سیاست‌گذاری و استاندارد موثر، یکی از شرکت‌های تولید کننده، بیش از ۱۶ میلیون لامپ رشته‌ای تولید و به بازار عرضه کرده است که توان مصرفی مجموع آن‌ها معادل برق تولیدی دو نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۰۰۰ مگاواتی است؛ این در حالی است که با اجرایی شدن استاندارد جدید لامپ، عملا تولید لامپ‌های رشته‌ای التهابی متوقف خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *