نيروگاه خورشيدي

امروزه عوامل بسیاری از جمله گسترش فزایندة نیاز به انرژی، محدودیت منابع فسیلی، فاجعه آلودگی زیست‌محیطی ناشی از سوخت مواد فسیلی، گرم‌شدن هوا و اثر گلخانه‌ای، لزوم تعادل پخش گازهای آلاینده و بسیاری از دیگر عوامل، سبب رویکرد دوباره علم به انرژی‌های تجدیدپذیر طبیعی شده است، با این تفاوت که پیشرفت علم و فناوری، فصلی تازه در به‌کارگیری و تبدیل و مهار این انرژی‌ها گشوده است. در سال‌های اخیر باتوجه‌به این که منابع انرژی تجدیدناپذیر رو به اتمام هستند، انرژی‌های تجدیدپذیر موردتوجه قرار گرفته‌اند. در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۸% از انرژی مصرفی جهانی از راه انرژی‌های تجدیدپذیر دست آمده است. سهم زیست‌توده به طور سنتی حدود ۱۳% است که بیشتر جهت حرارت‌دهی بوده و ۳% انرژی آبی سهم دارد، ۲/۴% باقی‌مانده شامل نیروگاه‌های آبی کوچک، زیست‌توده مدرن، انرژی بادی، انرژی خورشیدی، انرژی زمین گرمایی و سوخت‌های زیستی است که به‌سرعت در حال گسترش هستند.

انرژی خورشیدی در ایران
ایران بازار نوظهوری برای پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر بوده و بر اساس قانون برنامه ششم توسعه بایستی ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور نصب و بهره‌برداری شود. طبق اعلام مسئولان برقی کشور در چند ماه نخست اجرای این برنامه ظرفیت تجدیدپذیرهای کشور به بیش از ۴۰۰ مگاوات رسیده که مطمئناً با ادامه چنین روندی و اتکا به توان‌بخش خصوصی برنامه تکلیفی مجلس در زمینه تجدیدپذیرها محقق خواهد شد. تابش خورشیدی بالا (۵/۴ تا ۵/۵ کیلووات‌ساعت بر مترمربع) و آب‌وهوای بسیار مناسب ایران برای مزارع خورشیدی، این امکان را ایجاد می‌کند که این کشور در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی در حدود دوبرابر برق خورشیدی تولید نماید. متوسط تابش جهانی به‌ازای هر مترمربع ۵/۳ کیلووات‌ساعت است اما این مقدار در کشور ایران ۵/۴ کیلووات‌ساعت بوده که بیانگر بالاتر بودن میزان تابش خورشید در ایران نسبت به میانگین جهانی است و این ظرفیت بالایی برای بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر در ایران است.
 باتوجه‌به افزایش روزافزون جمعیت در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه و نیاز مبرم به الکتریسیته و به‌منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای و حفاظت لایه ازن، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
مزایا انرژی خورشیدی به‌طورکلی:
پاک و بدون آلودگی (حذف انتشار گازهای گلخانه‌ای از جمله دی‌اکسیدکربن)
منبع بی‌پایان
رایگان و در دسترس بودن این انرژی
کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی
هزینه کم تولید در طولانی‌مدت و هزینه پایین نگهداری از تأسیسات تولید آن
امن و بی‌خطر بودن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *